USRAH DAN DAKWAH

Home ♥ Ana ♥ Ya Ukhti ♥ Follow ♥ Dash ♥


Ana, Nurul ♥


 photo 2a3d7457-b2d5-4d84-ac09-bcd3e6cc3f75_zpsd1a07e4a.jpg

" Barang siapa yang memperbaiki hubungannya dengan Allah, nescaya Allah akan memperbaiki hubungan dengan sesama manusia "

Uhibbuki Fillah Ya Antum ♥


Credits

© Template design by Adila. thanks for Base code by Atiqah.
Sunnah Dalam Bersahabat
Wednesday 27 November 2013 • Wednesday, November 27, 2013 • 0 comments








أهلا وسهلا

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ya antum sekalian



Semoga sihat di bawah perlindungan-Nya. Semoga berada di dalam rahmat-Nya (Allah SWT). Ana nak kongsi sikit ilmu yang ana baca tentang SUNNAH DALAM BERSAHABAT. Inshaa Allah, ana ada baca tentang artikel ini di iluvislam.com. Ana tertarik dengan cerita dan cara penyampaiannya sehingga membuatkan ana menitis air mata. Ya Allah, betapa kasihnya Rasulullah SAW kepada sahabatnya iaitu Saidina Abu Bakar. Tersentuh hati ana apabila terbaca satu ucapan yang Rasulullah katakan kepada Saidina Abu Bakar. 


“Semoga Allah merahmatimu! Engkau adalah sahabatku! Engkau telah membenarkanku ketika orang lain mendustakanku, engkau telah membantuku ketika orang lain membiarkanku, engkau telah beriman kepadaku ketika orang lain mendustakanku, engkau telah mententeramkan hatiku ketika hatiku sedang dalam keadaan keluh kesah. Sesungguhnya tiada siapa pun, biar apa pun sekali yang dilakukannya buat diriku yang dapat menyamai apa yang dibuat olehmu.”


Ana berharap dan selalu berdoa supaya ana dikurniakan sahabat yang selalu berada di kala ana susah, yang selalu berada di kala ana sedih dan lemah, yang selalu menjadi pendorong untuk ana berubah ke arah kebaikan, yang selalu mendoakan ana semasa ana masih hidup dan juga semasa ana bertemu dengan Pencipta ana iaitu Allah SWT. Ana sertakan hadis daripada riwayat Al-Bukhari dan Muslim:



Allah S.W.T memilih Abu Bakar sebagai teman karib Rasulullah S.A.W dalam mendokong usaha dakwah amat bertepatan sekali. Mencari kawan yang baik dan mampu membimbing ke arah kebaikan. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Teman yang baik dan teman yang tidak baik itu diumpamakan seperti pembawa kasturi dan peniup api, maka si pembawa kasturi mungkin memberikan kasturi itu kepada kamu atau kamu dapat membelinya, atau kamu dapat mencium baunya yang wangi. Bagaimanapun peniup api mungkin membakar pakaianmu atau kamu dapat mencium baunya yang busuk.” [Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim]


Ana sekarang pun sudah bersyukur kerana dikurniakan sahabat yang baik walaupun tidak seperti yang ana impikan. Terima kasih Ya Allah kerana berikan hambamu ini Ya Ukhti yang baik budi pekertinya. Ana berharap supaya ukhti ukhti ana dapat berubah dengan lebih sempurna ke arah kebaikan. Ana sentiasa mendoakan antum. Inshaa Allah, satu hari nanti antum akan menjadi wanita yang sempurna di mata dunia dan akhirat kelak. Inshaa Allah. Akhir kata daripada ana, UKHUWWAH FILLAH ABADAN ABADA ♥. Sehingga berjumpa lagi jikalau umur masih panjang. Assalamualaikum warahmatulahi wabarakatuh. 




JAZAKALLAHU KHAIR
MA'AS SALAMAH WA ILAL LIQOO